Vi människor är vanedjur. Det betyder bland annat att vi har etablerade rutiner för det vi gör och tankemönster för hur vi reagerar. Vi sparar till exempel mycket energi på att inte behöva fundera på om vi ska klä på oss eller duscha först.

 

Men våra vanor gynnar oss inte alltid, till exempel om ett av våra mönster alltid är att säga ”Javisst, det fixar jag!”. För att lyckas bryta vissa mönster behöver vi ta hjälp av vårt kvalificerade tänkande, den del av hjärnan som skiljer oss människor från djuren. Men att göra detta stjäl energi. Det tar tid och kostar på att bryta rutiner, att göra medvetna val och förändringar i våra liv. Dags att plocka fram viljestyrkan! Skulle den inte räcka till, hoppas vi att du får kunskap och inspiration i vårt program.

 

Somliga hävdar att det tar 21 dagar att etablera en ny vana, andra säger 90 dagar eller bara 16. Det är olika, beroende på vem du är och vilken vana som ska brytas. Gemensamt för konsten att ändra en rutin är att byta ut ett automatiserat mönster mot ett annat. I stället för att till exempel boka ett 60 minuter långt möte per automatik, bokar vi bara 45 minuter. I stället för att alltid slå på nyheterna 21.00, kokar vi en kopp te och förbereder oss för att snart gå till sängs.
Värt att påpeka: vanor är någonting bra. Skulle vi aktivt behöva ta ställning till allt vi gör dygnet runt skulle vi snabbt göra av med all energi. Fördelen med vanor och rutiner är att de frigör tid till att göra sådant som är svårt och kräver mer. Paradoxalt nog kräver förmågan att ändra en vana extra energi under en period. Därför är det klokt att ta små steg och börja med de vanor som är lättast att bryta.

 

Reflektion:

Fundera över hur just du fungerar när du ska ändra en vana. Är du en person som gör det du bestämt dig för; avsätt tid och sätt upp tydliga regler för dig själv. Är du en person som ifrågasätter och verkligen vill förstå varför; börja med att skaffa ordentlig klarhet i varför du ska införa den nya vanan. Är du en person som har svårt att hålla dina egna löften men lätt att tillmötesgå andra; ta hjälp av din partner, en vän eller en kollega och berätta vad du vill göra. Be denne att stötta och följa upp hur det går för dig.

 

Du kan också fundera på om det är lättare eller svårare att lyckas om:

– den nya vanan görs i små eller stora steg?

– du ger dig själv tillåtelse att göra undantag eller inte?

– du skriver ner hur det går dag för dag?

– du inför den nya vanan i samband med något annat (till exempel direkt efter lunch eller när du ändå åker och handlar).

Ett tips är att fokusera på att börja med saker i stället för att fokusera på att sluta med saker. Det kanske handlar om att ta ett äpple till fikat på eftermiddagen, i stället för att sluta med att ta en bulle.


När du börjar tänka i banor som ”Mitt gamla jag skulle ha gjort så här, mitt nya jag gjorde så här” är du på väg att lyckas!